Børnehaven i Hou børnehus

Hou Børnehus:

Hou Børnehus er en dejlig daginstitution i oplandet, som er organiseret i Landsbyordningen, Hundslund, Hou, Gylling og Saksild. Landsbyordnings-modellen er unik i forhold til at sikre en rød tråd igennem hele børnelivet fra 0 til 13 år. Hou Børnehus er pt. delt i 2 med en vuggestueafdeling i Ørting og børnehaveafdeling i Hou.

I Hou Børnehus arbejder alle fagprofessionelle og forældre sammen om at skabe udvikling og tryghed for alle børn, så de kan indgå i sunde bæredygtige fællesskaber – og derigennem udvikle sig personligt og socialt.

Da vi i Hou er så heldige at ”bo” ved havet og i Ørting med marker og heste som nærmeste nabo, er de naturskønne omgivelser og gode fysiske rammer naturligt med til at give et godt udgangspunkt for optimale vilkår for læring og udvikling.

I det pædagogiske arbejde danner ICDP grundlaget for vores pædagogiske arbejde. Anerkendelse, udvikling og fællesskab er nøgleord i vores værdier. Vi er optaget af at arbejde i og med relationer og af skabe gode vilkår for barn-voksen relationer og relationer børnene imellem.

Vi er optaget af den upåagtede faglighed. Det betyder at alle situationer i hverdagen bliver gjort til genstand for læring. Vores hverdag er organiseret i en genkendelig struktur med plads til både planlagte og spontane pædagogiske aktiviteter. Vi prioriterer en hverdag med plads til masser af leg - leg med udgangspunkt i barnets og/eller den voksnes initiativer.

Vi har fokus på styrkelse af den tidlige sprogstimulering, gode overgange og dannelse.

Vi prioriterer høj faglighed, tværfagligt fællesskab, fleksibilitet og søger at løse vanskeligheder i den rækkefølge de opstår - helst i øjenhøjde med blik for kommunikation og relationen.

Vi har et godt og tillidsfuldt forældresamarbejde med engagerede forældre og det værdsætter vi højt.

Hvis du blev nysgerrig eller bare vil vide mere om vores fantastiske Børnehus, kan du skrive til konstitueret leder Lene Rasmussen, l.rasmussen@odder.dk eller ringe på 24 66 79 96.

Havrehuset

Havrevænget 13, Ørting

Tlf.: 20599856

Hou BørnehusHou Børnehus

Skolegade 15, Hou

Tlf.: 20599639

Når jeres barn skal starte hos os, har vi tilrettelagt et særligt opstartsforløb i den første uge, der skal medvirke til at barn såvel som forældre får den bedst tænkelige børnehave-opstart:

Ca. 1 måned før opstartInden opstart sender vi et velkomstbrev med vores velkomstfolder
 Der aftales og gennemføres et 'opstartssamtale' for både barn og forældre. På besøget vil I som forældre blive mødt af de voksne, som er fast pædagogisk personale for jeres barn. Opstartssamtale giver jer dermed et godt indtryk af, hvordan vi arbejder med både børn og forældrekontakten.
De første 2 dageForløbet af indkøringsugen er meget vigtig for en god opstart i børnehuset - også på lidt længere sigt. Vi har brug for, at I som forældre støtter op - dels ved at tage tid til at jeres barn ikke har lange dage i starten, og dels ved at acceptere, at barnet er alene i et par timer sammen med os og de andre børn!
Dag 3Barnet deltager i en større del af dagen - f.eks. en hel formiddag - og gerne afsluttende med at en forælder deltager i spisning af madpakke til frokost.
Dag 4 og 5Dagene i børnehuset forlænges gradvist …

Fra uge 2 og frem øges tiden i børnehuset stille og roligt - helt tilpasset barnets situation. Det er vigtigt, at understrege, at en vellykket indkøring kræver tid og tålmodighed, og at I som forældre er opmærksom på dette i en vis periode efter opstart.

Hvis barnet i forvejen har gået i vuggestue i børnehuset kan opstarten dog se lidt anderledes ud, da barnet i forvejen er godt kendt med omgivelserne og børnehavebørnene. I kraft af det meget velfungerende samarbejde, der er mellem vuggestueafdelingen og børnehaven, er der mulighed for at vuggestuebørn og børnehavebørn leger sammen på tværs af grupperne i kortere eller længere stunder i løbet af dagen.

Læreplan LBO 2023

Shape Created with Sketch.

Kommunal tilsynsrapport 2022

Shape Created with Sketch.