Trivsel

Hou Skole og Børnehus er præget af, at vi ikke er så mange. Gennem tiden i børnehuset vænnes de til at komme på skolen, så skolen bliver kendt for dem. De lærer gradvist de voksne og de større børn at kende. Skolen er ikke større end at alle kender alle, og vi gør meget ud af at skabe et trygt miljø. Vi vil at børnene omgås hinanden på en ordentlig måde. Vi forventer, at de taler ordentligt til hinanden, og vi vil hjælpe dem til at håndtere de konflikter, som nødvendigvis opstår i hverdagen.

Legepatrulje
Nogle af de ældste børn har meldt sig til at være legepatrulje. De arrangerer lege for de yngste i nogle af frikvartererne. Til stor glæde for begge parter.

Den røde tråd
Vi er optaget af, at børn og forældre oplever, at vi er én organisation, som arbejder på at børnene udvikler sig og trives så godt som muligt. Derfor er det vigtigt for os at sikre at overgangen fra en institutionsform til en anden foregår så blidt som muligt. Det er et område, der har vores opmærksomhed - og som vi udvikler løbende.

De ældste børn i børnehuset kommer jævnligt på besøg i skolen og SFO. Hen mod skolestart intensiveres besøgene. De voksne i SFO passer børnehavebørnene en gang om måneden - mens de voksne i børnehaven holder møde. Det betyder, at både børn og voksne kender hinanden. De voksne har et tæt samarbejde om børnene for at gøre overgangen fra børnehave til skole så let som muligt.  I Odder Kommune begynder alle børn i tidlig SFO den 1.4. det år hvor de skal begynde i skole, her følger min. 1 pædagog med fra børnehaven og er med børnene frem til sommerferien.

Eleverne på 3. årgang vil i løbet af foråret deltage i aktiviteter med mellemtrinnet, og personalet har et tæt samarbejde om børnene, så overgangen til mellemtrinnet bliver så glidende som muligt.

Eleverne på 6. årgang er på besøg på Parkvejens Skole, som er vores overbygningsskole. Vi har et tæt samarbejde med Parkvejens Skole om at få etableret gode 7. klasser og om at få gjort vores elever så klar til skoleskiftet som muligt.