Pædagogiske fokusområder

For at leve op til de overordnede værdier, vores mission, Den røde tråd i barnets liv og legens betydning har vi defineret 4 pædagogiske fokuspunkter, som vi refererer til i planlægningen af dagligdagens store og små gøremål - først og fremmest i forhold til børnene, men også i relation til jer som forældre og lokalsamfundet.

1) Natur og udeliv: Børn i naturlige læringsmiljøer

• Grib dagen - grib mulighederne  børnene oplever sammenhæng mellem årstiderne og børnehavens gøremål.
  • Vi eksperimenterer med naturen og nærmiljøet rundt om os - legepladsen er et naturligt udgangspunkt for leg, nysgerrighed og fordybelse.

2) Fællesskabet og individet: Børn i balance er et fælles ansvar

• Jeg er noget værd, derfor tør jeg! - Venskaber, fællesskaber og tætte relationer udvikler børn med personlighed og højt selvværd.
  • Jeg er ikke som de andre! - Vi værdsætter det unikke og det enestående ved det enkelte barn.
  • Kom, skal vi ikke hellere...? - Vi støtter barnet i at træffe gode valg for sig selv, så barnet bliver i stand til at mestre - og udvikle - ansvarlighed for sig selv og fællesskabet.

3) Personale og forældre: Engagement, tillid og samarbejde

• Vi viser vejen! - Et godt børneliv kræver synlige og troværdige voksne, der kan og vil vise vej.
  • Vi er professionelle! - Vi er et engageret personale, som tør stå ved vores faglighed og brænder for det aktive udeliv med børnene.
  • Vi vil dialogen! - Forældrenes engagement og den åbne dialog er kerne i forældresamarbejdet.

4) Kontakt til det omgivende samfund: Lokal forankring

• Vi er en del af noget større! - Børnehuset er en stolt del af Hou Landsbyordning.
  • Vi åbner os mod omverdenen! - Vi fortæller alle omkring os, om det vi laver.
  • Vi er aktive deltagere i livet i Hou! - Vi bakker op om lokalsamfundets initiativer - fordi vi ved, at lokalsamfundet bakker os op.